De villa’s van de renaissance voltrekken zich op het vlak van de totale uitleg van huis én tuin én Landschap. Dat de locatie geschikt is voor de villa is de taak van de renaissance architect. Voor het grondwerp van de villa’s had Paladio een aantal regels opgesteld. Zo moest de villa zich situeren centraal in de bezittingen van de landheer. Zodat deze een panorama zicht van 360® krijgt en de productie en dergelijke in de gaten kan houden, verbeteren en verdedigen.
Verder onderscheidt Palladio in zijn villa’s twee gebouwen, eentje voor de landheer en zijn familie, de ander voor de productie en beheer van de villa. Bij Palladio wordt het ontwerpen zelf onder controle gebracht, hetgeen resulteert in een logische groepering van absolute vormen in een groter geheel. De betekenis die deze elementen traditioneel hebben wordt in Palladio´s ontwerpen doorbroken, door die elementen zowel voor profane als sacrale gebouwen toe te passen. Door een stelsel van formele regels krijgen de elementen een plaats in een groter geheel en wordt hun onafhankelijkheid juist nog meer onderstreept.
De villa´s zijn verder minstens om een as symmetrisch en op deze as liggen de loggia en de hal. Ook verschaffen de loggia de toegang tot het gebouw, aan de voorkant (maakt voor Rotonda niet uit welke) van de villa’s maakt hij tempelfronten, dit doet hij omdat zulke tempelfronten duidelijk tonen waar de ingang van het huis is en de voornaamheid en pracht van het werk wel zeer verhogen.
De loggia’s hebben verschillende functies zoals eten, ijsberen en andere vormen van vertreding. Bij onze villa heeft Palladio ervoor gekozen om 4 loggia’s aan te brengen omdat vier verschillende uitzichten heeft, de een over de rivier, de ander over de omringende heuvels die eruit zien als een groot theater. Ook is het verzicht verschillend, de een is hier heel beperkt in, de andere eindigt op de horizon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten