zondag 9 oktober 2011

college week 6 04-10-2011

Ontwikkeling in en naar Palladio's kerken

Palladio ontwierp de wanden en gevel delen nooit zoals bovenstaand te zien is, omdat dit onzuiver was.
Maar juist zoals onderstaand te zien is, dit wekte juist zuiverheid op en straalde het uit.


Het binnenste deel van de kerk word heilig beschouwd



De hoofd vorm van palladio's ontwerpen zijn gebaseerd op het grieks kruis  met verschillende symmetrie assen.
Het griekskruis wordt later gefuseerd met een latijnskruis en dit werd vervolgens de hoofd vorm van de kerken. Hierop werden dan de ideale afmetingen van de mens toegepast en die zijn dan ook herkenbaar in de kerken van palladio. 

Wat later ook een probleem werd, was dat bij de typologie van de kerk de basilica toegepast werd en die verwerkt moest worden tot de ideale maat. Hiervoor werden dan ook triomfbogen toegepast.

Palladio nam voornamelijk kolommen, timpanen, pilaren en pilasters op in zijn ontwerp en deed veel afstand van triomfbogen. Omdat  dat veel zuiverder was.

Hieronder is te zien hoe dat palladio de hoogbouw samen laat komen met de zijbeuken en verenigd.


De kerken van Palladio veranderde in stappen.
stap 1 is Tempietto Sandrea

stap 2 is Tempietto Bramante 
de zijdelen onderscheiden zich van het midden deel.


Bij stap 3 is er een onder scheid tussen het bovenste en onderste deel en is er geen fusie tussen de muur en portiek van de kleine orde en grote orde.

Er zijn 3 orde's
-Ionische orde
-Dorisch orde 
-Kolonische orde
Deze ordes zijn dan ook wel zuilen en kapitelen, palladio speelt hiermee.
Hij werkte met zowel pilaren als pilasters om te zoeken naar eenheid.
De verbindingen tussen pilaren pilasters en kapitelen zijn erg belangrijk
Naast een boog is altijd een pilaster te zien.

Hieronder is Tempietto San Giorgio te zien, hier verbind het gebouw zich tot 1 gevel.

In iedere kerk is te zien hoe het zich tot een eenheid maakt.
En in iedere kerk staat de psychologische belevenis centraal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten